Charakteristika vzdělávacího programu
Motto:
Cesty nikdo nedohoní, utíkají tam a zpět,. zvol si jednu a jdi po ní, poznáš celý širý svět.
Náš program vychází z cílů a pěti oblastí Rámcového programu pro předškolní vzdělávání. Pro snadné zapamatování, hravou formou a přehlednost reprezentují tyto oblasti cesty pěti druhů. Z těchto cest – oblastí je sestaven školní vzdělávací program „Cesty“ s několika integrovanými bloky, které dotváří pedagog dalšími podtématy ve svém třídním vzdělávacím plánu.
Cílem je vytvořit co nejrozmanitější výlet – skladbu vzájemně se ovlivňujících, prolínajících a propojených oblastí – cest.
Vzdělávací činnost je zpracovaná do různědobých podtémat:
- Je založena na metodách přímých zážitků, využívá dětské zvídavosti a potřeby objevovat, vede děti k individuální práci s vytvořením podmínek pro činnosti dítěte.
- Probouzí v dítěti aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe, naslouchat, objevovat, ale i odvahu ukázat, co všechno už samo umí, zvládne a dokáže.
- Nepředkládá dětem jen hotové návody, ale naopak jim umožní hledat samostatné cesty tvořivým myšlením a vlastním nápadem.
Hlavní cíle předškolního vzdělávání:
- Rozvíjení dítěte a jeho schopnost učení.
- Osvojení si základů hodnot,na nichž je založena naše společnost.
- Získání osobní samostatnosti,schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí.
Rozvoj osobnosti dítěte:
- Rozvíjí dítě v souladu s jeho schopnostmi a možnostmi.
- Vytváří dostatek podnětů k učení a radosti z něho.
- Posiluje sebevědomí dítěte a jeho důvěru ve vlastní schopnosti.
- Vytváří prostředí pro vzájemné vztahy mezi dětmi.
- Stimuluje rozvoj řeči.
- Seznamuje děti se vším,co je důležité pro život.
- Zdůrazňuje význam vlastních aktivit.
- Je připraven pomoci dětem ,pokud to potřebují.
- Vytváří prostředí pohody a radosti z prožitého dne.
Uplatňování podílu rodičů na vzdělávání v mateřské škole:
- Usiluje o partnerské vztahy s rodiči.
- Odpovídá za umožnění přístupu rodičů ke svým dětem ve třídě a možnost podílet se na činnosti s dětmi.
- Umožňuje rodičům účastnit se na tvorbě programu školy a jeho hodnocení.
- Vede s rodiči průběžný dialog o jejich dětech.
Cesty:
- DLOUHÁ CESTA – DÍTĚ A JEHO SVĚT
- KRÁTKÁ CESTA – DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA
- ŠIROKÁ CESTA – DÍTĚ A TEN DRUHÝ
- ÚZKÁ CESTA – DÍTÉ A SPOLEČNOST
- KLIKATÁ CESTA – DÍTĚ A SVĚT
Třídní vzdělávací programy:
1.třída „Cesta za pohádkou“
2.třída „Cestou necestou“
Jednotlivé integrované bloky obsahují návrhy podtémat, která jsou dále pedagogem rozpracována podle podmínek a věku dětí do jednotlivých činností. Při každém rozpracování jsou respektovány požadavky na: